31 August 2010

Erti 'kemerdekaan' sebenar



Besarnya bendera ..bukti betapa semangatnya aku dengan sambutan kemerdekaan.

Aku tak pasti macam mana dengan sambutan ulang tahun kemerdekaan Malaysia di tanah air. Memandangkan di bulan Ramadhan, adakah sambutan dijalankan secara kecil-kecilan atau seperti biasa.

Namun, apa yang penting, tidak kira skala perarakan dan sambutan kemerdekaan, aku pasti setiap rakyat Malaysia sentiasa bersemangat bila mengenangkan hari bersejarah ini. Secara umumnya, kemerdekaan diertikan sebagai pembebasan Malaysia daripada cengkaman penjajah. Namun, erti kemerdekaan boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita. Tidak kira di mana kita berada.

Selain daripada erti kemerdekaan kepada Malaysia yang semua kita ketahui, 31 Ogos 2010 merupakan tarikh keramat bagi aku. Dah lama menanti tarikh ini. Pada tarikh ini 'housemate' aku akan keluar rumah. Balik 'for good' ke negara asalnya. Secara langsung, aku merdeka kerana boleh menguasai dapur. Dan rumah yang aku sewa ini juga merdeka daripada unsur-unsur yang tidak halal.

Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan Malaysia dan selamat berpuasa. Semoga kita sentiasa berbuka dengan juadah yang halal (banyak wei kat Malaysia hotel2 yang takde sijil halal ..so hati-hati lah ye)

2 comments:

Kuzak said...

akhirnya....

rauhunt said...

akhirnya ...
kini pasti