19 April 2008

Selamat Tinggal Malaysia

Mari pakat join Facebook. Lupakan Friendster, Myspace bla bla ..

He he. Ni sebenarnya entri yang boleh dikira sebagai lapuk dah. Takpalah, saya nak juga kongsi dengan orang lain.

Tanggal 14 April baru-baru ini, saya dengan sedihnya telah meninggalkan Malaysia negara tecinta bagi meneruskan pendidikan di University of St Andrews, Scotland.

Rasa macam tak percaya sebab proses untuk ke sini mengambil masa yang amat singkat. Lebih kurang 2 minggu sahaja selepas menerima surat tawaran daripada KPT. Kalut tu memang tak dapat dielak lagi. Tambahan pula sepupu saya kahwin pada 12 April tu.

Saya berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu. Kenapa tidak dari Lapangan Terbang Sultan Ismail, Kota Bharu?? Sebabnya dah sepupu (yang tinggal di Kuala Terengganu) kahwin pada 12 hb, tak sempat la pulak rasanya nak balik ke Kelantan semula. Itulah yang naik sini

Sampai sahaja di lapangan terbang, terus mendapat masalah sebab beg saya lebih muatan. Memang la saya bawak lebih masa tu, tapi ramai yang cakap tak apa kalau kita bagi alasan pelajar, nak pergi sambung belajar. Nasib baik la mak ikut sekali ke KLIA, jadi lepas la kedua-dua beg saya sebab guna atas tiket untuk 2 orang. Ramai juga yang datang untuk megucapkan selamat tinggal masa tu. Keluarga, ahli-ahli PSSCMCT dan rakan sekerja dari UMT. Rasa bersalah pun ada sebab tak dapat layan semua dengan baik. Macam mana nak layan, mood tengah sedih masa tu, he he.

Antara ahli keluarga yang datang

Paling ramai ...ahli PSSCMCT

Rakan-rakan dari UMT

Terharu juga bila Ketua Jabatan merangkap mantan Penyelia Utama saya semasa membuat Master, iaitu Prof Sakri juga datang walaupun terpaksa berkejar selepas habis Viva pelajar Master UMT.

Tak sempat berborak panjang dengan Prof sebab kalut nak check-in. Tu pun saya dan mak orang yang terakhir masuk dalam 'flight'. He he nasib baik la tak kena tinggal.

Saat meninggalkan negeri Terengganu tu rasa sayu juga. Yang membuatkan hati sayu bila melihat laut. Masa tu teringat kembali kenangan membuat 'sampling' di sini. Kenangan mencandat sotong, trip ke pulau dan sebagainya yang berkaitan dengan laut. Bila la pulak dapat melihat lautan biru ni ya.

Sampai sahaja di KLIA, saya terus mencuba sekali lagi untuk 'check-in' dengan 2 beg tadi. Hampa. Sebab tak lepas juga. Akhirnya saya terpaksa akur dan pergi ke surau untuk memilih semula barang yang perlu di bawa dan 1 beg lagi untuk ditinggalkan kepada adik saya. Hampir 2 jam juga dalam surau untuk memilih barang.

Saya ditemani mak dan adik-adik semasa di KLIA. Lepas tu, kawan-kawan lama semasa UPMT dulu pun ada datang untuk mengucapkan selamat tinggal.

KLIA ..10 minit sebelum masuk


Jam 11 malam saya mula bergerak untuk 'check-in' Detik ni lah yang paling sebak sebab terpaksa berpisah dengan keluarga. Isk isk (sedih ni...). Tapi nak buat macam mana, perjuangan (ceh perjuangan tu) mesti diteruskan. Saya bergerak ke pintu C34 selepas bersalam dengan adik-adik saya dan dengan mak.

Mula-mulanya saya ingatkan kosong je pintu ni. Rupu-rupanya penuh dengan pelancong yang akan ke Amsterdam. Semmuanya kulit putih.

Walaupun mengantuk, saya tahan juga sebab nak merasai macam mana 747 berlepas. Lepas sahaja berlepas, saya terus tidur. Dalam 10 minit selepas tu, saya dikejutkan oleh Pramugari untuk makan. Mestila saya bangun kan?? Sebab pramugari tu cantik. Penumpang diberi makan sebanyak 4 kali semasa dalam penerbangan. Sungguh kenyang.

Syukur. Penerbangan yang dilalui selamat. Saya tiba di Airport Schipol pada jam 7 pagi. Oleh kerana terpaksa transit selama 9 jam, saya tak keluar ke mana-mana. hanya duduk di kawasan airport. Pusing-pusing hinggalah letih (bersambung)

No comments: