29 April 2008

Nak telefon ke Malaysia? JustVoip

Semenjak berada di Scotland ni, dah ramai orang yang saya telefon dari sini. Ibu dan adik-beradik, kawan-kawan, Pensyarah UMT dan ramai lagi. Saya kira-kira, lebih kurang 1 ½ jam telah saya peruntukkan untuk bercakap. Nak tahu berapa yang saya telah habis untuk perbualan telefon? He he ..Cuma 1.45 Euro atau RM 7.45. Murah kan? Semuanya sebab saya guna JustVoip.

Dengan JustVoip, kita dapat telefon ke beberapa (banyak sebenarnya) destinasi dengan percuma. Tapi ini untuk talian tetap sahaja. Sebagai contoh, kalau saya menelefon ke rumah saya di Kelantan daripada telefon rumah saya di Scotland, tiada caj yang dikenakan walau lama manapun berbual. Ini kerana Malaysia dan United Kingdom termasuk dalam destinasi yang diklasifikasikan sebagai *FREE. Hanya dikenakan 0.05 sen (Euro) untuk yuran laluan setiap kali panggilan. Tapi kalau telefon ke telefon bimbit ada caj yang akan dikenakan, iaitu lebih kurang RM 0.22 seminit. Tapi masih lagi murah kan, berbanding kalau guna sistem roaming.

Untuk melayakkan anda mendapat keistimewaan membuat panggilan percuma, anda hanya perlu membeli kredit (jangan harap 100% percuma la) minimum sebanyak 10 Euro iaitu lebih kurang RM 50 (RM 49.17). Dengan membeli kredit sebanyak ni, anda akan diberikan kredit panggilan sebanyak 300 minit percuma selama seminggu (bukan sebulan). Jadi ada masa 5 jam seminggu untuk bercakap secara percuma. Tapi ada satu lagi syarat, kredit ni hanya sah digunakan dalam masa 120 hari (4 bulan). Selepas habis 120 hari atau habis 300 minit dalam seminggu, caj biasa akan dikenakan iaitu RM0.16 seminit. Hmm masih murah kan. Telefon bimbit pula macam caj yang dinyatakan tadi.

Jadi, selepas campur tolak kira bahagi dan mengikut pengalaman Ayah Su saya yang mencadangkan JustVoip ni, saya rasa saya boleh bertahan selama 4 bulan dengan membeli kredit sebanyak 10 Euro (RM50) kalau hanya menelefon ke talian tetap. Tapi kalau selalu telefon ke telefon bimbit mungkin untuk 2 bulan sahaja. Tapi bagi saya, ianya masih murah untuk menghabiskan RM 50 bagi sekurang-kurangnya 2 bulan (kalau lama lagi baik). Maknanya RM25 sahaja sebulan untuk telefon.

Macam mana sistem ni beroperasi?? Untuk membolehkan anda membuat panggilan menggunakan telefon, anda mesti mempunyai telefon talian tetap (landline), selepas mendaftar dan membeli kredit, masukkan no landline anda, dan masukkan no landline / mobile orang yang hendak dihubungi. Tekan dial, dan tunggu sehingga telefon anda berdering (seolah-olah macam adaorang telefon anda), angkat telefon dan tunggu sehingga bunyia dial tone macam biasa dan seterusnya tunggu lah orang yang anda hubungi jawab panggilan anda. Jangan bimbang, tiada caj akan dikenakan pada talian rumah anda (mana-mana rumah) kerana talian tu hanya digunakan sebagai tumpangan sementara sahaja. Selain tu, kalau anda mempunyai headset, anda boleh terus mendail dari PC atau Laptop anda ke mana-mana nombor pilihan. Tak payah guna telefon rumah. Cakap je terus dari microfon. Lagi senang.

Selamat Mencuba"

Selain JustVoip, anda boleh juga guna nonoh, sama je sistem dia, dan caj pun lebih kurang la.


Tapi yang paling percuma adalah menggunakan YM atau Skype ..siap boleh buat Video Call lagi. Tapi tak semua orang yang kita nak hubungi ada talian internet kan.

10 comments:

Anonymous said...

skype pun ok,demo bleh bli credit pakai Euro currency..pahtu bli Skype phone hok support WIFI...pahtu gi mano2 hok ado wireless terus bleh call

rauhunt said...

Buff, tp pok sdaro kawe sblum ni guno jugok skype dan ym, tp sekat2 sokmo pahtu lambat pulok tu dengar ..kalu kito tanyo ..lepah 5 saat baru dio jawab ..guno justvoip ni raso mace tepon biaso jah ..JustVoip ..Lupakkaaaannn Yang Lain

Fazira Albaijure said...

sakan ni promote justvoip, ada share ke, hehehe..

rauhunt said...

Ada la ..he he ..takdelah sbenarnya. Saja nak bg tahu kpd sapa2 yg tak tahu lagi. Kat sini pun ada yg tak tahu, diorang guna mobile phone nak call ke Malaysia.

Anonymous said...

Dear Rauhunt,

baru dload justvoip tadi, n then ada free trial call to msia sampai 30 min. baru tepon umah tdi, seronoknyaaaaaa. Thanx bro!!

Shahrul

rauhunt said...

hahah ..mmg puas hati dpt ckp lama2. nasib baik la mak saya ada landline, free.

tp kalau nk lagi free guna la nonoh, takde limit utk free trial, byk kali mana pun bleh tp setiap kali x lebih 5 minit, syaratnya kna ada kredit 10 euro jugak ..cuma takyah guna la. tp kalau cakap tak lebih 5 minit tak puas hati kan.

Ambo said...

Call la aku etek Tok... 0199651789, lamo doh aku rindu ko mu..huhuhu, kito key gewe dulu..

rauhunt said...

Sit, lugar moleks ayat demo. Tp insyaAllah kawe akan call demo. Gapo id ym demo. Kalu kecek kot ni lagi free. Tok keno bayar seng habuk pon

Ambo said...

Sedap deh ngaji phd..rilek molek, siap bleh main YM lagi..aku jugok tok rajing kosek natang YM tu..

rauhunt said...

Sit ..baru start ngaji ni ado maso lagi. Pah2 ni bilo experiment start payoh la.