14 November 2009

Terima Kasih Tuan Guru Nik Aziz


Kekalahan pasukan bola sepak Kelantan dalam Piala Malaysia telah pun seminggu berlalu. Cerita tentang perlawanan tersebut sudah jarang kedengaran lagi. Tapi, bagi sesetengah orang, keperitan masih lagi dirasai.


Semasa Ayah Su dan Cik Su datang tempoh hari, kami pun tak cakap banyak pasal bola ni. Banyak lagi topik lain yang lebih menarik untuk diperkatakan, jadi buat apa sembang pasal bola (atau, mungkin bila Cik Su, orang Terengganu cuba sembang pasal bola, saya dan Ayah Su cuba ubah topik kerana panas telinga).

Ayah Su dan Cik Su datang 2 malam sahaja ke Scotland baru-baru ini. Jadi, tak lah banyak sangat tempat yang boleh pergi, lebih-lebih lagi sekarang ni matahari terbenam jam 4.30 petang. Pukul 5 lebih dah gelap gelita dah.

Kami sempat pergi ke Loch Lomond, iaitu tasik yang terbesar di Britain. Saya sewa kereta Mercezez Benz C200 Kompressor (sekadar nama hiasan). Buat pertama kali memandu di UK, dan apa yang dapat simpulkan adalah:


Loch Lomond

Jalan di Malaysia jauh lagi baik, terutamanya keluasan jalan dan kemudahan papan tanda, dan juga lampu jalan. Cuma kelebihan di sini sebab tak ada tol langsung (kelebihan yang bagi markah tinggi ni!).

Hari ke-2, kami jalan-jalan sekitar St Andrews. Seperti orang lain juga, kedatangan ke St Andrews tidak sah kalau tak ke Old Course, yang merupakan tempat kelahiran golf (orang Britain ni semua benda mereka kata mereka yang cipta dulu).

Kalau sebelum ni, saya dah mula rasa bosan berjalan sekitar St Andrews, tapi baru-baru ni semasa dengan pakcik dan makcik saya, rasa macam 'best' pula. Sebabnya, ke mana saja kami pergi ada je orang-orang Scotland yang menegur. Mungkin mereka dapat cam pelancong. Saya terfikir, selama ni takde pulak mereka tegur saya. Mungkin kah mereka ingat saya ni pun penduduk tempatan (faktor warna kulit? ...terima kasih Fair & Lovely).


St Andrews

Walaupun lawatan mereka agak singkat, tapi tetap rasa puas hati. Biasa la, sapa tak suka ahli keluarga datang melawat ..kan?

Jadi terima kasih kepada Tuan Guru Nik Aziz kerana memberi cuti (hari Ahad) kepada semua rakyat Kelantan tempoh hari tanpa mengira Kelantan menang atau kalah perlawanan bola sepak tersebut. Oleh kerana hari Ahad dah memang cuti hujung minggu, jadi cuti tersebut di ganti pada hari Isnin (secara pandai-pandai). Dapatlah kami cuti panjang sikit pada hujung minggu.

Bila pulak Kelantan nak masuk 'final' apa apa sukan? Nak cuti lagi..

6 comments:

sabiqahT.Anuar said...

aii rauhunt, ore klate hok duk luar (baca: jauh beribu batu) dari klate pon amek cuti bola masuk final jugok ko? hahaa

Tepi Sungai Batu said...

InsyaAllah tahun depan masuk final lagi.

rauhunt said...

Sabiqah,
Pemberian seorang MB kepada rakyatnya tidak mengenal sempadan dan warna kulit (apa kaitan ngan warna?)

PakMan,
Amiiiin. Buleh cuti lagi

Siti Suriana Yusoff said...

rumoh di Rata Panje tok naik air ko?????

rauhunt said...

naik ..tp x dlm sgt mcm thn 2007

Ambo said...

OOo..mokcik mu rupanya..ingat key awekss mu hak dlm gambar di facebook tu.. sungguh kompius aku..