07 March 2010

H1N1

Setelah hampir 2 tahun berada di sini, salah satu perkara yang aku perasan tentang orang-orang Scotland adalah mereka ni sangat mesra. Lebih-lebih lagi kalau warga tua. Kalau selisih ada je yang akan tegur, atau sekurang-kurangnya senyum. Kadang-kadang aku terpaksa 'melarikan diri' daripada mereka sebab bila mereka mula sembang, susah pulak nak beredar. Ada sahaja menda yang mereka nak cerita; daripada hal keluarga mereka, pasal makanan, mahupun cuaca. Sikap mereka ni agak berbeza dengan orang England. Lebih-lebih lagi kalau England yang bahagian selatan.

Minggu lepas aku ke sebuah 'supermarket' yang baru dibuka di St Andrews, iaitu Nisa. Kedai ni betul-betul berhadapan dengan Tesco. Baguslah. Sekurang-kurangnya ada juga persaingan. Dan dapat juga 'mendesak' Tesco untuk turunkan harga kebanyakan barang-barang mereka (rujuk nota kaki bangku). Tapi, setelah beberapa kali ke Nisa, aku dapati kebanyakan harga barang mereka lebih mahal daripada Tesco. Setakat ni, aku hanya perasan bawang putih sahaja yang lebih murah di Nisa berbanding Tesco. Tapi, Nisa ada kelebihannya sebab mereka jual Megi (bukan cap Maggi) halal, dan juga sandwic halal. Akhirnya ada juga sandwic halal di St Andrews. Tak perlu lah kami di sini mengisi perut dengan sandwic 'cheese and onion' sentiasa.

Minggu lepas (macam sama je ayat intro dengan perenggan di atas), semasa di kaunter bayaran untuk bayar sandwic ('chicken tikka') yang aku beli, sempat aku bagi cadangan kepada pakcik yang jaga kaunter tersebut, supaya mereka jual sosej dan salami halal juga. Iyalah, kalau nak stok kan ayam dan daging mentah halal, mungkin agak sukar, tapi kalau ada sosej atau salami, dapat juga kami di sini masak nasi goreng yang bukan berisikan bilis / telur / udang sahaja. Pakcik tersebut cakap, mereka mungkin boleh jual nya sebab dia rasakan permintaan makanan halal pun agak tinggi. Katanya sandwic-sandwic tersebut (yang halal) sangat laku.

Aku dengar suara makcik di belakang aku yang tiba-tiba menyampuk. Dia pun cakap yang dia suka sandwic, selalu beli juga. Aku teruja dengar orang bukan Muslim pun suka makan yang halal. Aku tanya dia, yang mana dia suka, 'chicken tikka' ke ..ataupun 'chicken and mayo'. Tapi makcik tu jawab dengan tanpa rasa bersalah yang dia suka sandwic b*b*.

Bila pula si pembawa H1N1 tu ditakrif sebagai halal? Mesra alam sangat makcik ni, menyampuk tak tentu pasal.


Nota kaki bangku (bukan kaki skodeng):

Menurut satu kaji selidik pada tahun lepas, Tesco di St Andrews adalah Tesco yang paling mahal UK, lebih mahal daripada Tesco London (Hafiz Sarim 2009, unpublished)

No comments: