30 May 2010

Lupa daratan

Corat-coret BBQ & Sukaneka KMD:


Acara pada minggu lepas dihadiri lebih kurang 80 orang rakyat Malaysia dari St Andrews dan Dundee. Mengikut buku rekod, ini merupakan perkumpulan yang paling ramai di St Andrews.



Orang-orang Scotland yang ada di situ pada masa tu pun terkejut. Mereka terasa macam berada di negara asing pula bila dikelilingi oleh orang-orang yang tidak cakap bahasa Inggeris dalam kumpulan yang sangat besar.


Memandangkan bukan di negara sendiri, dan peralatan tak cukup, kerusi, atau tempat lapik kaki kanak2 semasa guna tandas pun boleh dijadikan peralatan dalam rebut kerusi.

Diberitakan ada beberapa orang dewasa yang mengambil bahagian acara rebut kerusi ni yang mengalami sakit2 otot kesan daripada hentakan semasa duduk atas 'kerusi' tersebut.


Memandangkan St Andrews ni adalah 'Home of Golf', maka acara lari bawa telur dalam sudu telah ditukar kepada bawa bola golf. Orang Kelate kata ..hilirrrrr

Terdapat beberapa kanak-kanak yang 'lemas' semasa acara kutip strawberi dalam air. Acara ni mungkin akan dimansuhkan untuk tahun-tahun mendatang.


Selain acara rebut kerusi, acara lari kaki tiga pun menjadi tarikan. Sepatutnya acara dewasa sahaja, tapi kanak-kanak pun berebut nak turut serta, sehinggakan penganjur kena buat beberapa saringan sebelum masuk peringkat akhir.

Kerana terlalu asyik bersukaneka, banyak makanan yang lebih. Ayam sahaja ada lebih kurang 8 kilo yang masih belum dibakar. Tapi semuanya tak dibazirkan.


Mungkin bagi sesetengah orang perempuan. Penggunaan payung kadang-kala adalah untuk gaya semata, walaupun tidak lah terlalu panas. Tapi bagi kanak-kanak perempuan di atas, penggunaan payung bukanlah untuk tujuan gaya atau nak 'control ayu', tapi sebab panas sungguh. Diberitakan, suhu pada hari tersebut adalah sekitar 28-32 C.

Bercerita pasal suhu, sangat jarang sebenarnya suhu di Scotland macam tu. Mungkin suhu sebegitu seolah-olah memberi peringatan kepada orang-orang Malaysia bahawa macam ni lah suhu di Malaysia bila kita balik nanti. Jadi, jangan la pula buat-buat terkejut dan lupa daratan kata tak biasa.

2 comments:

Pak Man laksam said...

Salam Rauhan,
Lama Pak Man tak tinggal komen di sini.
Rauhan, mereka tu bukan buat-buat terkejut tapi mungkin nak royat nya dah lama lah tak balik M'sia tu.
Jangan bila balik nanti ada yang tak kenal 'bewok' sudah la.

rauhunt said...

Pak Man,
Ada jgk hok duk bandar2 mcm KL pun x kenal bewok ..sajo nk bg nampak betapa bandarnya dio.