02 May 2010

Katakan Tidak kepada Conservative

Tinggal beberapa hari lagi menjelang pilihanraya umum UK. Parti-parti politik semakin hari semakin giat menjalankan kempen untuk menarik pengundi memilih mereka. Mungkin kerana terlalu ghairah mencari undi, sampaikan rakyat asing macam aku pen sudah beberapa kali menerima panggilan telefon dan surat daripada perayu undi.

Dalam pilihanraya kali ini, terdapat 3 parti utama yang berebut takhta untuk mentadbir Britain. Parti-parti ini adalah Labour pimpinan Gordon Brown (Perdana Menteri sekarang); Conservative pimpinan David Cameron; dan Liberal Democratic pimpinan Nick Clegg.

Melalui pemerhatian kasar aku, dan juga setelah beberapa kali siri 'prime ministerial debates', aku masih samar-samar dalam memilih parti mana yang terbaik untuk menerajui Britain. Namun, kepada rakyat Malaysia yang berada di sini, atau rakyat Malaysia yang bercadang untuk melawat UK, aku menyeru agar 'katakan tidak kepada conservative'!!

Kajian kes

Kebanyakan rakyat Malaysia, bila melawat London selalu berfikiran 'conservative'. Mereka (termasuk juga aku, sebelum ni) selalu ke Malaysian Hall untuk dua tujuan utama iaitu makan dan penginapan. Namun, tanpa mereka ketahui, sebenarnya ada lagi tempat lain yang lebih bagus untuk menginap dan makan berdasarkan kepada kriteria utama iaitu layanan, dan makanan yang lebih sedap.

Aku pun antara orang yang berfikiran 'conservative' bila ke London sebelum ini. Tempat pertama yang dituju bila mencari penginapan dan juga makan adalah Malaysian Hall, walaupun dah 2 kali mengalami perasaan sakit hati kerana layanan mereka yang hampeh. Sebagai contoh, kalau berhubung melalui telefon pihak asrama di Malaysian Hall, makcik yang berurusan selalunya cakap kasar dan sombong, ditambah lagi dengan kata-kata menyindir mereka untuk menggambarkan bahawa mereka adalah orang London-konon. Lagipun, mereka tiada toleransi langsung kalau nak 'check-in' lewat sikit daripada waktu yang ditetapkan. Begitu juga dengan kantin Malaysian Hall. Makcik dan pakcik yang kerja di situ juga cakap kasar dan ada je nak main kias-kias yang menyakitkan hati.

Tapi, 2 minggu lepas, aku ambil keputusan untuk 'menentang arus'. Aku menginap di Mara House. Memang bilik di sini tak sehebat Malaysian Hall, tapi sekurung-kurangnya hati aku gembira sebab layanan mereka baik. Cakap pun sopan dan tiada unsur nak menunjuk-nunjuk yang mereka tu orang London. Aku 'check-in' pun lewat daripada waktu normal, dan mereka boleh je tunggu aku sampai. Harga penginapan 2 pound lebih mahal daripada Malaysian Hall, tapi aku tak kisah!

Untuk makan pula, aku makan di Bonda Cafe (bawah Mara House) yang jauh (jauh jela') lebih sedap daripada di kantin Malaysian Hall. Aku juga mengisi perut aku dengan makanan Malaysia di Makan Cafe (Portobello Road); yang juga jauh lebih sedap daripada kantin Malaysian Hall. Dan, kedua-dua kafe ni bebas daripada kata-kata sinis dan berlagak seperti yang aku dengar di kantin Malaysian Hall. Harga pun lebih kurang je dengan di kantin tu!

Aku sekadar memberi pandangan berdasarkan pengalaman sendiri. Aku dah berubah. Anda bila lagi?? Pilihlah dengan bijak kerana keputusan di tangan anda.

5 comments:

IzanJay said...

Ye ke Rauhan???Bagi poskod lokasi2 terbaru yang disebutkan!

Hanis MY said...

ohh begitukah? kalu g sano (tok tahu la bilo) kompem g tido tempat hak direkemen tu hehe...

rauhunt said...

Izan,
..21030 (cam familiar jer poskod ni)

Hanis,
mmg kna tido situ pun sbb kalu M'sian Hall, laki dan ppuan xleh duk sebilik w/pun laki bini

Ummu Sidrah said...

kok meng tu kawan i... C. Kok Meng

Anonymous said...

went to Bonda cafe too. the food was awesome!