21 November 2007

Melayu tidak boleh malas lagi



Apalah agaknya yang diperkatakan dalam hati Rafael Nadal semasa memandang potret Yang DiPertuan Agong. Tentu beliau kagum dengan sistem beraja (secara bergilir-gilir) yang diamalkan di Malaysia.

Atau si Nadal tu sekadar posing maut kat depan gambar tu atas permintaan jurugambar. Sebab Nadal kan datang sini untuk perlawanan pertunjukan "Clash of Titans' dengan Richard Gasquet. Jadi untuk perlawanan tu Nadal dan Gasquet dibayar (rasanya). Jadi terpaksalah beliau buat apa sahaja yang penganjur suruh.

.................................................................................................

Semalam saya baca dalam Utusan Malaysia Online, berita pasal Yang DiPertuan Agong memandu uji kereta kebal PT-91M (buatan Poland) di Kem Syed Sirajuddin, Gemas.

Baginda patut dijadikan contoh kepada semua orang Melayu. Ya la, dalam kesibukan Baginda sebagai Yang DiPertuan Agong, Baginda masih sempat untuk menjalankan aktiviti-aktiviti lasak macam ni. Nampaknya, setiap aktiviti Baginda dipenuhi dengan perkara yang bermunafaat.

Ramai orang Melayu (termasuklah saya) selalu mengeluh 'tiada masa', kalau kena buat kerja yang lebih sikit. Padahal kita ni bukannya sibuk sangat (macam Yang Dipertuan Agung atau Pak Lah atau Mawi sekalipun). Sebagai contoh, kalau yang kerja di pejabat, kebanyakan masa bukannya dihabiskan untuk buat kerja, tapi untuk download lagu, YM, YouTube, MySpace dan Friendster (untuk makluman, saya tak guna dah friendster, tapi saya dah pindah ke facebook ...lebih syok! ..id saya rauhunt). Ada juga yang lebih sibuk duk kemaskini blog peribadi, berbanding buat kerja pejabat (arghh....diriku amat terasa dengan kenyataan yang menghiris kalbu ini)

Baiklah ..bermula saat ini saya berazam untuk berkerja dengan lebih tekun, gigih dan korupsi dedikasi

Nota kaki bangku

*Gambil : Gambar diambil

1 comment:

Anonymous said...

rauhunt, tak semua org update email wktu kerja. ada juga yg buat masa cuti atau lepas kol 5.