05 November 2007

Kini Felo Akademik pun dapat gaji

Alhamdu lillah..

Semalam saya online YM dan baca offline message daripada Syer pasal lapor diri Felo. Terus contact dia, tapi tak ada kat bilik dan Mek Ros yang jawab. Mek Ros pun memberikan confirmation yang sepupu beliau telah lapor diri sebagai Felo. Saya pun terus telefon Kak Zu dan Kak Zu suruh datang terus ke Jabatan Pendaftar untuk lapor diri.

Ya.. bermula bulan ini, semua Felo Akademik UMT akan dibayar gaji (baca : elaun). Tapi ia hanya untuk 6 bulan sahaja.

Sedikit info pasal Felo Akademik:

Jawatan ni lebih kurang macam Tutor juga. Tapi bezanya adalah bila menerima jawatan, Felo tak akan dapat gaji lagi selagi tidak mendaftar sebagai pelajar Master atau PhD. Bila dah mendaftar untuk cuti belajar tu baru start gaji bulanan + biasiswa (bergantung kepada negara mana). Oleh sebab tak ada gaji, maka Felo juga tak perlu bertugas lagi (kalau ada kerja lain, boleh buat kerja lain dulu). Kontrak untuk Felo ni cuma 1 tahun dan dalam masa tersebut mesti dapat tempat untuk sambung belajar. Tutor pula start sahaja menerima jawatan akan dapat gaji (dan mestilah kena bertugas), kontraknya 2 tahun untuk dapat tempat sambung belajar.

Tak apa lah, walaupun untuk 6 bulan pun aku sangat2 bersyukur kepada Allah. Ya la perjanjian asalnya tak ada gaji langsung. Terima kasih juga kepada Datuk NC (seriously bukan bodek) kerana mencetuskan cadangan ini sehingga membolehkan kebanyakan Felo ni 'bernafas' semula.

Harap-harap dalam masa terdekat ni saya akan dapat lagi berita gembira. Sekarang ni masih lagi menunggu surat tawaran sambung belajar daripada beberapa universiti. Entah bila la surat ni akan sampai, sebab rasanya status 'dalam proses' ni dah dekat 3 minggu dah. Tawakkal je la.

Hari ni ada sambutan Hari Raya UMT. Saya pun boleh pergi sebab dah bertaraf "kakitangan". Tapi tak tahu nak peri ke tidak sebab dengar-dengar cerita kena pakai Baju Melayu. Tak bawak la pulak Baju Melayu.

2 comments:

Anonymous said...

Ahhaa ..boleh la blanja kawan2 lepas ni.

rauhunt said...

Arghh ..tiba2 aku ada ramai kawan