22 November 2008

Yoga = Haram!!

Haa, sekarah dah sah dah yang senaman Yoga haram.

Berita lanjut dalam
Berita Harian dan Utusan Malaysia

Setahu saya selain untuk kesegaran tubuh badan, senaman ni juga dikatakan dapat memberi ketenangan jiwa. Tak kisah la betul atau tidak, dalam amalan Islam banyak lagi cara untuk mendapat ketenangan yang hakiki. Terserah kepada kita untuk mengamalkannya atau tidak.


Berdasarkan kepada laporan berita tersebut, saya pun kurang jelas sama ada yang diharamkan itu adalah yoga secara keseluruhannya atau yoga yang secara sistematik. Tapi bagi saya, lebih baik menjauhi terus. Senang. Sebab ia melibatkan hal-hal akidah.

Jadi kepada mana-mana Muslim yang sedang amalkan senaman ni hentikanlah cepat-cepat. Jangan bimbang, walaupun Yoga ni dah menjadi 'trend' di kawasan bandar-bandar besar, anda tak akan dianggap sebagai 'kampung' atau 'tak urban' pun kalau tak amalkan Yoga. Kalau dianggap macam tu pun peduli apa .. kan?


Salah satu teknik dalam senaman yoga (Sekadar gambar hiasan)
credit to Tomo Tomo



17 comments:

MsN said...

nasib aku tak pandai yoga, betul tue, dalam islam banyak lagi teknik menenangkan jiwa..

rauhunt said...

natrah, tp ramai org yg nk nampak urban dgn blajar menda ni yg jd trend semasa... lepas ni agaknya kelas yoga akan kurang separuh pelajarnya kot

Anonymous said...

oppss..drop here to ask u VIQ..npe yoga haram?

rauhunt said...

Fazli,

Ni mesti blajar yoga jugak ..tu yg eager sgt nak tahu kot.

Sy tak berapa pasti jugak sbb tak pernah pun belajar yoga ..belajar dgn yogandran pun tak pernah. Tp mengikut kpd laporan dlm Brita Harian tu majlis fatwa kata yoga yg sistematik mengundang kpd pemesongan akidah. Mungkin ada yg akan kata mereka belajar yoga secara asas shj ..tak melibatkan amalan kerohanian dlm yoga ..tp bg saya ..lebih baik menjauhi terus. Senang. Banyak lagi senaman lain.

Anonymous said...

Yoga nie aku pun pelik, camne lah orang boleh berminat... kalo aku, orng bg duit utk ikut kelas nie pun aku tak ikut dah... takde istimewanya mengenai yoga yang boleh dibanggakan...

rauhunt said...

Udang galah,

Biasa lah ..lain org lain pemikiran dan pilihannya. Aku pun kalau org bg 1 ribu pun aku tak akan blajar yoga ni (duit tu aku ambik la ..rezeki tu)

Anonymous said...

camnne lak tak tenang2 gak hati tu kalo dah buat solat n baca quran (ewoh..) pelik pelik..

sabiqahT.Anuar said...

huu penah wat yoga dolu-dolu masa muda remaja, emm tapi yg sadis nya lei tetido time wat yoga tuhs, punya laa bosan, hahahaa

rauhunt said...

Jep,

tu aku tak mau komen ..kau pikir la sendiri ..tak pun tanya ustaz kuzaq

rauhunt said...

Sabiqah,

Dah terkena penyakit spongebob ke smpai tertidur masa yoga?

ryani said...

solat adalah sebaik2 senaman :P

rauhunt said...

kak yan,

insaf saya membaca komen tersebut (sambil dgr lagu nasyid Rabbani)

ryani said...

meh la nyanyi sesama..intifada ke pergi x kembali?huhu

Anonymous said...

xdela blaja..cme pernah la tgk n ikot2..tp sy bt style len..ble die sebot ntah pape..kte zikir la..subhanallah..mcm2..hehehe..kne taw jugak rational sebalik pengharaman nih..kne dptkn fakta y lebih kukuh n penjelasan y komprehensif ni cik rau..ngeh ngeh ngeh..

p/s: sy ini dikenali dgn nme LIYA ek..bukan skali2 FAZLI..hehehe..knl ke saye nih? UMT gak..tp xkuase nk cipta blog..bce je la y org punye..nway, rich of info lorrr..arrived here from bro suhaizi tup

rauhunt said...

Liya (bukan Fazli),

tak brp ingt yg mana satu ..tp nama cam familiar dlm surat dr JKLB.

ok ..berbalik kpd yoga (bukan yoganathan) ..awk kata bila dia sebot ntah pape ..awk zikir?

btul la ya yoga ni asalnya daripada gerakan penyembahan dari agama hindu ..tu pasal ada 'sebot ntah pape' tu.

oleh sebab yoga tu adalah gerakan penyembahan agama lain, jd org Muslim tak payah la nk ikut ..hatta sambil berzikir ..

(rujuk 'link' Utusan dlm entri ni)

Anonymous said...

Dosa Yg Melibatkan "Syariah", contohnya x solat atau x puasa, perlu meminta keampunan daripada Allah. Tapi Yoga Adalah Dosa Yg Melibatkan "Akidah" (Murtad & Syirik - Menduakan Allah). Amalan Yoga Adalah Sama Seolah-olah Kita 'reda' Dgn Agama Lain. Mintak Dijauhkan....

rauhunt said...

Kuzak, ya aku stuju ngan mu. Oleh itu, lupakan Yoga ...dan amalkan senaman Lompat Bintang (terbukti berkesan sehingga dijadikan senaman wajib di kursus2 spt BTN dan Induksi)