23 May 2009

Amalan Menulis Nota

Rasanya semua orang setuju dengan kenyataan bahawa menulis nota adalah amalan yang sangat bagus untuk meningkatkan daya ingatan. Tapi, tak semua orang yang rajin menulis nota. Kalau tulis pun sekadar cukup syarat. Tak lengkap. Mungkin orang perempuan lebih teliti dalam bab ini, nota yang mereka tulis memang lengkap, kemas dan warna-warni; menarik untuk dibaca.

Saya pun akui memang sangat malas untuk menulis nota. Lebih suka untuk salin (baca: fotokopi) nota dari kawan-kawan. Lebih senang. Caj pun tak la mahal sangat.

Namun, hari ini saya membuat perubahan besar dalam diri. Saya menjadi rajin menulis nota. Bukan satu, tapi beberapa nota yang lengkap dan terperinci.

..............................................

Saya akan pergi 'sampling' selama 3 minggu bermula esok. Sementara saya tiada di sini, rasanya bila-bila masa saja akan ada 'housemate' baru yang akan masuk rumah.

..............................................

Jadi, dalam kes ini, saya tak boleh fikir amalan ni sesuai untuk perempuan atau lelaki. Kerana tujuan nota-nota tersebut ditulis untuk mengelakkan makanan saya dalam peti sejuk, perkakasan seperti pinggan, mangkuk, kuali dan periuk; bercampur dengan unsur-unsur mughallazah.

11 comments:

Kuzak said...

Nota H1N1

Kuzak said...

Rasanye Entry Kau Kali Ni Bersifat Keagamaan Sikit Macam Dalam Filem Syurga Cinta...

Sampai Takde Sape Yang Sanggup Komen...

huda said...

rauhunt,
bnyk jenis nota, nota ringkas, nota kaki, nota padat n bnyk lg..

mula2 aku tk phm ape yg mu cuba sampaikan???tp bile dh faham..aku terbayang once housemate mu (sape2 jer la) bukan icebox...ade bnyk notes!!!!

Tepi Sungai Batu said...

Pok Mae tak berapa faham nih sebenar nya....tapi tak apa lah, saja nak join sekali.

rauhunt said...

Kuzak,
Entry aku sblum ni pun mmg bersifat keagamaan, penuh dgn pengajaran. Kau je tak mendalami maksud tersirat yg aku titipkan.

Huda,
Mula2 aku tak paham perenggan ke-2 komen mu, tp lepas baca kali ke-2 aku terus tak paham utk kali ke-2, nasib baik aku tak baca utk kali ke-100

PokMae,
Kalu nak paham, cuba PokMae tanya 2 org pengkomen di atas (kalau diorang ada blog)

Kuzak said...

Huda said bukan icebox - buka icebox

Takut room mate non muslim. Main pakai takut ada najis mughalazah atau benda x halal diguna pakai.

Kalau room mate muslim....Maknanya kedekut. Maklumlah... Barang mahal skrg

rauhunt said...

Kedekut? ..mana ada, aku ni kan org Kelantan

huda said...

rauhunt.
typo (typing error) naik taip "buka iceboc"...

TQ la MR KUZAK yg mbetulkan keadaan.so rauhunt mu pehae ke dok???try baca third time..bukan 100 times..

Kuzak said...

Huda... Rauhunt dah berlagak Cakap Omputih... Dia Dah Lupa Bahasa Kebangsaan. Macam Kamil le kalau baca buku Lords Of The Rings.. Baca Prakata Je... Baca 100 Kali Pun Belum Tentu Faham (zaman dulu le....)....

Kamil L said...

Kuzak-hampeh sungguh..huhu...
eh, aku baca lah, tapi tak abes jer..huhu... sb beberapa bulan aku beli, movie plak kuar, jd baik aku tgk movie lah kan...jimat masa :p

rauhunt said...

Kuzak,

Sekali lagi ditegaskan di sini .."Blog ini hanyalah pendapat peribadi aku, dan tiada kena mengenena dengan unsur2 Kamil"

Kamil,
rujuk komen di atas bagi menjernihkan keadaan