04 June 2009

Masyarakat UK perlukan pendedahan tentang ICT

Setelah agak lama (walaupun baru setahun je sebenarnya) berada di UK, dan juga melalui penelitian dan pengalaman yang dilalui; terdapat satu perkara yang saya sangat berharap Malaysia juga akan mencapai tahap sebaik di UK. Pengangkutan Awam.

Di Malaysia, jika tidak mempunyai kenderaan sendiri, teramat sukar untuk ke mana-mana. Pengangkutan awam tidak boleh diharap sangat.

Saya masih ingat lagi semasa belajar di UPMT (nama UMT pada masa tersebut, tahun 1999), terdapat beberapa kawan saya yang beriya-iya hendak ke Kuala Terengganu. Mereka berjalan kaki 800 meter ke pintu pagar utama untuk naik bas. Setelah hampir 2 jam menunggu, bas tak kunjung tiba. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk balik semula ke asrama dengan perasaan marah kepada bas Intan tak Unggul dan Chandana kerana tidak menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.

Namun, di UK, sistem pengangkutan awam mereka sangat efisien. Walau di ceruk mana berada, bas sentiasa ada; dan dengan kekerapan yang agak tinggi. Bas-bas mereka juga 'on time'. Walaupun penumpang hanya 2 orang, mereka tetap jalan, tanpa menunggu penumpang memenuhi tangga bas.

Begitu juga dengan sistem keretapi. Semuanya bersambung ke seluruh UK. Walaupun terdapat beberapa syarikat keretapi, tapi kita boleh membeli tiket di satu tempat sahaja. Sebagai contoh, untuk perjalanan saya dari St Andrews ke Lowestoft, saya naik keretapi First Scotrail, National Express, dan East Anglia Express. Apa yang menariknya, saya hanya perlu beli tiket melalui (secara 'online') National Express, dan ianya merangkumi semua tiket.


Menyentuh tentang laman web, saya akui kita di Malaysia masih ketinggalan dalam hal ini. Di UK, hampir semua bisnes mempunyai laman web sendiri. Dari hotel mewah ke asrama bajet, dari restoran ke kedai-kedai makan yang murah pun ada laman web.

Bulan lepas, semasa adik dan sepupu saya datang ke Scotland, saya sempat membawa mereka ke sebuah kedai Fish & Chips yang tersohor di Scotland, dan mungkin juga di seluruh UK berdasarkan apa yang mereka iklankan. Sempena lokasinya, kedai ini dinamakan Anstruther Fish Bar.


Seperti biasa, sebelum ke mana-mana, saya merancang perjalanan dengan mendapatkan maklumat bas untuk ke restoran tersebut. Membaca 'review' daripada pelanggan-pelanggan, dan juga melihat terlebih dahulu menu-menu. Semuanya dilakukan dengan menggunakan internet. Selepas itu, barulah kami ke sana dengan semangat yang berkobar-kobar untuk menikmati Fish & Chips yang kononnya sangat sedap.

Namun, bila menikmatinya, amatlah hampa perasaan kami sebab semuanya indah khabar dari rupa. Ikannya tawar (orang Kelantan kata Tawa Hhebbey). Rasa tak berbaloi perjalanan kami selama 50 minit (pergi dan balik) untuk menikmati ikan yang macam ni.

Itulah sebabnya saya rasa, walaupun mereka mempunyai teknologi yang agak terkehadapan berbanding Malaysia, tetapi mereka masih perlu diberi pendedahan tentang ICT, iaitu Ikan Celup Tepung.



Suruh mereka ke Batu Rakit atau Teluk Ketapang, barulah mereka tahu erti ICT yang sebenarnya.

Moral: Tidak semua benda di UK lebih baik dari Malaysia. Jadi, berbanggalah menjadi rakyat Malaysia!

11 comments:

IzanJay said...

Har3!Serius betul teks..alih2 twisted ending..macam angels n demons yang baru ku tengok minggu lepas...........

sabiqahT.Anuar said...

hahhaa tu aa kak izan, ending lain sunguh dari penceritaan asal, hahhaa..

tp rauhan, sokom kenyataan bhwa public trnsport diorg (negara western) mmg bagus- canada ni pon sangat laa boleh diharap sistem dio- ontime, org tua n OKU, pamandu berhemah (kontra ngn bas mini kL), lei sangkut beskal kat depe bas tu, n even pets pon lei wat naik bas..tp bersih aaa

rauhunt said...

Izan,
Har har harun salim bachik. Baru tgk angels n demons ..org lain dah lama dah tgk

Sa,
Jgn disentuh pets yg diorang bw w/pun bersih tp tak suci

mekroh said...

hahahhha...gilo lawokk..aku ni gokk, confiussss ICT? adakah masyarakat UK bodohh ICT lg?last2 baco, ikan celup tepung..wakkaakakakkaka...lawokkkk giloo..tahniahh kpd mad kerana telah membuat pembaca nyaa tersengihh lebarr..:)p

hidet said...

Salam.

Tu la pasal...penat jek baca serius serius...

rauhunt said...

Mekroh
Keroh molek namo ..tp ..air yg keroh jange disangko tiado boyo

Hidet,
Baca sambil duduk, barulah tak penat

rose said...

hei madd.aku letok namo mcrose, mung katoo akuu ni modern kononn..pahh buh namoo mekrohh..mung kato kerohh mad?pahh nak keno ejoo guanoo lg?wakkakakaka..sengett

rose said...

by the way mad..amboo ponn nak keno aktifkan blog ambo jugok nii..hehhehehehe

rose said...

add laa ambooo...xdok sapo lg nak jd follower amboo nihh.hehehhee

Dentist and Me said...

sah memang wa telah terlepas banyak tempat di Scotlandia.

dua ratu said...

sori mad..nk pkena diri lg mana...mu kena k dok aku..tp tahniah blh g sbrg....meme layok doh..masa upmt dulu pn mu rajin . tahniah...jema upmt2002