02 December 2009

Syarat Menjadi Warga Scotland


Hujung minggu lepas, saya ke Edinburgh untuk menonton perlawanan ragbi antara Scotland dan Argentina. Ianya adalah siri perlawanan 'test' yang terakhir dalam persiapan mereka menghadapi kejohanan 6 Nations pada Januari tahun depan.

Naik 'train' dari Leuchars jam 12 tgh hari, dan lebih kurang sejam kemudian, jumpa Dave dan keluarga di stesen Haymarket. Kami jalan kaki ke stadium Murrayfield. Sambil berjalan, saya sembang dengan anak saudara Dave. Dia cerita pengalamannya masa pergi ke Sabah dan Sarawak tahun lepas. Sambil bercerita tu, banyak juga la soalan yang dia tanya tentang Sabah dan Sarawak; tapi kebanyakannya saya tak boleh jawab sangat, sebab tak pernah sampai lagi ke Borneo. Rasa macam 'hampeh' bila orang Scotland yang banyak bercerita tentang Malaysia (Sabah dan Sarawak je, sebab dia tak pergi ke Semenanjung) kepada saya; bukan sebaliknya. Kalau lah Kamil ada kan bagus.

Lebih kurang 20 minit jalan, kami sampai di stadium. Memandangkan ini bukan perlawanan kompetitif, jadi stadium tak lah penuh. Tapi, keadaan meriah juga. Kami mengambil tempat di kawasan Utara. Kawasan tempat duduk yang agak jauh dari tengah padang. Padan la dengan tiket yang paling murah.

Perlawanan akan bermula dalam masa setengah jam lagi. Saya nampak para pemain sedang memasaskan badan di tepi padang. Kedua-dua kumpulan yang sedang membuat senaman dan lari-lari anak itu memakai baju biru dan putih. Saya tak pasti yang mana Argentina, yang mana Scotland.

Saya tanya Dave, sama ada kumpulan pemain yang berdekatan dengan kami adalah pasukan Scotland. Dave dengan tegasnya menjawab.

"Tak, mereka terlalu 'hensem' untuk menjadi orang Scotland. Orang Scotland hodoh-hodoh".

Belum sempat saya nak cakap, Dave terus potong apa yang saya nak katakan.

Kami gelak. Mujurlah masa tu tak ada orang yang duduk dekat dengan kami.

Bersama peyokong kuat Scotland, iaitu Dave


Nota kaki bangku (bukan kaki skodeng):

Sila maklum bahawa syarat yang disebut dalam tajuk entri ini adalah pandangan peribadi penulis, bukannya diambil daripada buku Perlembagaan Scotland

6 comments:

mizuna said...

betul ke rauhunt?

Ambo said...

Dio tanyo gapo pasal Saboh ???

Al Quds Travel said...

Al Quds Travel Welcome You :-

"AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Official Radio : THR Gegar FM
Tel No : 609-747 9999

Diskaun RM999.00 untuk Pakej Umrah

Afif said...

Sapo menang nyo?

rauhunt said...

Ambo,
Aku pun tak ingat sgt ..banyok dio tanyo ..pasal mainan tradisional la ..nama muzium la ..mana la aku tahu ..aku tak score Geog w/pun Pn Hamidah telah mengajar dgn gigihnya.

Afif,
Argentina menang w/pun main tanpa Messi

atikah said...

x tgk msia lwn viet ke final bola sea games ni?