12 January 2010

Kasta Rendah

Masa bercakap dengan Mak pagi semalam, dia tanya aku pasal zakat pendapatan. Terkedu juga, sebab tak fikir pun pasal ni, tak cakna.

Habis je perbualan, aku terus ke sini untuk kira berapa yang patut aku bayar zakat pendapatan.

Sebenarnya masa jadi RA dulu pernah kira; dan aku dikategorikan sebagai Tidak Layak untuk membayar zakat.

Tapi lupa pula bila dah tukar status jadi Felo Akademik. Pendapatan lebih sikit dari RA, jadi perlulah bayar zakat. Nilai tunggakan agak banyak juga walaupun bermula akhir tahun 2007. Kalau ikutkan pendapatan di Malaysia saja mungkin tak banyak sangat, tapi aku kira sekali elaun yang dapat kat UK, itu yang jadi banyak sikit. 'Berpeluh' juga. Tapi tak apa asalkan puas hati bila dah menunaikan tanggungjawab. Mudah-mudahan pendapatan yang aku perolehi adalah 'bersih'.

Kepada sape-sape lagi yang Kasta paling bawah dalam Jawatan Akademik (i.e. Felo Akademik), jangan ingat orang Kasta Tinggi (i.e. Tutor, Pensyarah dan ke atas) je yang kena bayar zakat, kita pun kena juga.

4 comments:

si_kasta_rendah said...

bukan kasta rendah cam kita dikecualikan atas sebab status pelajar ke???

- felo fst umt

rauhunt said...

si kasta,
tp bukan ke ada pendapatan juga ..double lagi ..satu di malaysia dan satu lagi di obersi.

IzanJay said...

Tks 4 the info rauhan!

rauhunt said...

Izan,
Ingat mengingati amalan yg baik (mode insaf)