06 February 2010

1 Malaysia

Satu perkara yang mungkin akan membuatkan warga UMT rasa pedih kerongkong adalah bila ada orang tanya

"UMT tu kat mana?"

dan warga UMT kena bagi jawapan skema,

"...sebelah KUSZA aka UDM"

Memang diakaui UMT masih kurang dikenali di kalangan masyarakat Malaysia. Kadang-kadang orang Terengganu sendiri pun tak tahu UMT tu apa ..dan di mana?

Saya tertanya sendiri, adakah keadaan ini akan berubah sedikit masa lagi? Ini setelah nama UMT agak 'menonjol' dalam Berita Harian baru-baru ini bila salah seorang daripada pensyarah UMT yang sedang menyambung belajar di UK dapat pengiktirafan daripada Ratu Elizabeth (sumber Berita Harian)

Tahniah kepada Kak Noor Zaitun atas anugerah tersebut. Saya cukup kagum dengan beliau, yang bukan sahaja tekun dengan kajian PhD beliau, tetapi juga sangat dedikasi dalam mengasas dan menerajui 'Malaysian Postgraduate Association in UK and Eire'.

Tapi bila difikirkan balik, saya agak sangsi yang nama UMT akan terus popular di Malaysia selepas ini walaupun berita kejayaan Kak Noor itu masuk dalam akhbar arus perdana (bukan terbitan kumpulan Harakah). Ini kerana berita yang ada nama Ratu Elizabeth, kalau berpandukan kepada 'Berita pilihan tertinggi' masih dibayangi oleh nama Saiful Bukhary yang lagi sensasi.



Dari segi lain, ada juga nilai positif di sebalik keadaan ini, di mana ianya menunjukkan betapa ramai rakyat Malaysia yang mempunyai semangat 1 Malaysia. Mereka lebih bersemangat patriotik dengan mengutamakan hal-hal semasa di Malaysia terlebih dahulu sebelum mengambil tahu hal orang lain.

3 comments:

salmihah said...

sape kate UMT x terkenal...??
sa tahu kewujudan UMT...

Kuzak said...

UMT?
Wah... Oh... Wow...
"Destinasi Pencinta Ilmu"

rauhunt said...

salmihah
tapi umt masih lagi tidak se-glamor oxford atau cambridge (boleh ke perbandingan ni?)

Kuzak,
slogan ke lagu yg kau tulis ni?