12 December 2007

Apa salah makcik ...?

Mari pakat join Facebook. Lupakan Friendster, Myspace bla bla ..


Saya hairan.

Jurugambar (akhbar) selalu ambil gambar banyak-banyak (banyak gila sebenarnya) untuk sesuatu majlis, kejadian, atau acara. Berapa kos yang diorang habis saya tak tahu, tapi tentu banyak sekali. Kalau duit tu digunakan untuk membeli Roti Boy, tentu kedai Roti Boy di Giant KT akan tutup serta-merta sebab stok Roti Boy habis dibeli. Tapi kan. Apa gunanya gambar yang berkualiti dan diambil dengan menggunakan kamera mahal, tapi apabila dimasukkan dalam akhbar harian, hasilnya teruk. Kadang-kadang tu muka orang dalam akhbar siap ada bayang atau juga mempunyai bibir yang berlapis sebab kurangnya kualiti cetakan.

Saya juga hairan.

Jurugambar (televisyen) selalu ambil video banyak-banyak (dan lama gila sebenarnya) untuk sesuatu majlis, kejadian, atau acara. Lepas tu akan masuk studio untuk proses suntingan dengan harapan untuk menayangkan video terbaik semasa berita. Tapi apa faedahnya proses tersebut bila (dalam berita semalam) ditayangkan video ....

Seorang makcik (umur 60 tahun ke atas) sedang mengurut-urut betis dan paha sendiri semasa di pusat pemindahan banjir. Adala lebih kurang 5-10 saat video tu. Dan sudah tentu semua penonton dapat melihat dengan jelas betis dan paha makcik yang bertudung tersebut.

Apala diorang ni kan? Banyak lagi la video yang berkaitan dengan banjir kalau nak tayang pun. Bukannya video makcik tersebut.

No comments: