13 July 2008

Tali pinggang keledar

Mari pakat join Facebook. Lupakan Friendster, Myspace bla bla ..

Baru sekejap tadi saya baca berita1 pasal kerajaan menjalankan kempen pemakaian tali pinggang keledar tempat duduk belakang. Kempen bermula 1 Jun baru-baru ni.

Komen saya (yang tidak ikhlas):
"Baguslah, untuk keselamatan.

Komen saya (yang ikhlas):
"Tali pinggang depan pun ramai tak pakai, inikan tali pinggang belakang"

Semua tahu kan ..rakyat Malaysia (saya pun) tak ambil kisah sangat tentang pemakaian tali keledar ni. Kita biasanya akan pakai bila nampak polis atau JPJ (atau bagi pelajar universiti atau kolej, bila nampak 'Pak/Mak Guard'.) Buat macam tu pun sebab keselamatan, keselamatan daripada kena bayar saman.

Saya pernah juga beberapa kali dari Terengganu ke KL tak pakai pun tali keledar masa naik kereta (ni masa duduk kat depan laa ..bukan duduk belakang). Nasib baik tak jumpa Encik Polis atau JPJ

Tapi sekarang kat UK ni tak boleh buat macam tu lagi. Mereka kat sini sangat disiplin. Masuk je dalam kereta terus pakai tali pinggang. Walaupun untuk ke tempat yang sangat dekat2. Saya pula yang kekok sebab kalau tumpang kereta mereka, selalu tak ingat nak pakai. Sampailah mereka tegur (dengan muka serius) baru saya pakai. Tertekan juga kadang-kadang tu. Sebab tak selesa dan tak biasa sebenarnya.


Nota kaki bangku (tapi bukan kaki skodeng):

  1. Berita pasal ni saya baca dari Jiwang.net. Bukan Utusan atau BHarian atau Harakah.
  2. Masa ke Lowestoft hari tu, 2 kali Dave 'menyiku' saya sebab tak pakai tali pinggang. Padahal untuk perjalanan dari tempat parking airport ke terminal je (200m).



No comments: