28 January 2009

Celaka

Maaf, tajuk entri ini mungkin agak/sangat/teramat kasar kepada sesetengah orang.

Saya mendengar siaran Era Fm tadi (jangan tanya macam mana ..tak kan la guna radio pula). Ya, saya tahu saya agak ke-Malaysia-an. Masih dengar radio dari Malaysia walaupun sekarang ni berada di UK. Masih lagi senang berkain pelikat masa kat rumah. Masih lagi makan nasi. Kalau masak mesti berasap-asap sebab selalu menggoreng. Jarang sangat guna 'oven'. Kalau makan spageti pun selalu diubah suai masakannya jadi macam mee goreng. Nak buat macam mana. Bukan jenis yang lupa asal usul (secara tiba-tiba dengar lagu Halim Yazid - Seribu Erti pula bila sebut bab asal usul)

Pasal perkataan 'celaka' tadi kan? Oh ya, dalam Era Fm tadi saya dengar lagu Seberapa Pantas nyanyian Sheila On 7. Kalau ada yang perasan, semasa korus lagu ni:

Oh sayangnya
Hanya engkaulah yang benar-benar yang aku tunggu
Hanya engkaulah yang benar-benar memahamiku
Kau pergi dan hilang ke mana pun kau suka

Dulu, perkataan "oh sayangnya" adalah sebagai ganti kepada perkataan "celaka" yang digunakan dalam versi asal lagu ni (versi Indonesia). Sebabnya, dulu "celaka" membawa maksud yang kasar di Malaysia. Tapi baru tadi saya dengar Duta menyanyikan versi Indonesia. Jadi, tertanya-tanya juga saya, adakah di Malaysia sekarang perkataan 'celaka' sekarang membawa maksud yang baik dan lembut. Sungguh, tak tahu, ketinggalan sikit dalam bahagian ni.

* Sedang terbayang, si A memanggil si B dengan nama "celaka" ..sambil tersenyum, dan si B pun membalas dengan senyum manja.

Oh ..semasa sedang menulis ayat terakhir entri ni, saya juga mendengar berita pengharaman Yoga di Indonesia....

No comments: