19 February 2009

Memeluk bukan muhrim secara berlapik


Selain tekanan dengan bebanan kerja. Tekanan lain masa buat PhD adalah bila rakan sebilik (bilik di makmal ..bukan di rumah) menangis dek kerana tak tahan menanggung tekanan.

Tadi dah kali ke-4 rasanya berlaku 'drama' tersebut di bilik saya. Inilah susahnya bila berkongsi dengan pelajar wanita.

Seperti biasa, bila ada yang menangis, datangla seorang lagi memujuk sambil memeluk.

Macam pagi tadi, bila Laura menangis, datangla Paul memujuk dan memeluk dia. Sayu. Dan juga boleh rasa tempias tekanan yang dirasai Laura.

Saya pun bangun. Tapi terus Paul menahan seraya berkata:

"Eh, kau mana boleh peluk dia!"

"Laa ..mana ada, aku nak bukak suis 'heater' la ..sejuk" ...saya balas sambil menekan suis 'heater'. Fuh, nasib baik suis tu belum dibuka ..kalau tak ...

Ok. Nasihat kepada pelajar perempuan yang sedang/akan buat PhD di luar negara:

1. Janganla mudah sangat menangis kalau tertekan pun.
2. Kalau nak menangis jugak, tunggulah bila kat rumah.
3. Kalau rumah jauh, pergilah ke luar ..lari-lari manja ..cari batu besar, dan nangislah kat situ (macam tipikal dalam filem).
4 ..dan kalau nak nangis jugak di makmal / pejabat, nampak sangat korang sengaja nak suruh orang lelaki peluk.

17 comments:

Hanis MY said...

ahaha..chumei jer..mesti dlm masa yg sama frust dokleh peluk..hehe..dakpolah tgu peluk istewi u eh..yg sedang menanti di mana eh..ohh..zimb..

rauhunt said...

Hanis,
Suis heater pun chomel jugok ke..
Mano ado frust ..my lab mates duo2 nikoh doh

IzanJay said...

Macam mana ni seram ni menghitung hari...insyaAllah hati, jiwa n diri kekal Muslim sehati..heh..heh..good thought Rauhun

IzanJay said...

Muslim sejati...silap

Hanis MY said...

ish dop las..chumel the way u write this entry bukan suis heater..he..

kak izan ganbatte

Anak Tok Wan said...

ha..ha...mmg tajuk yg sgt menarik...

rauhunt said...

Izan: Kalau seram sgt, naik flight ke sini siang hari

Hanis: Smpai hati kata suis heater tu tok comel lote ..ambik ngan DSLR (cap Nokia) tu.

Anak: Tajuk mesti menarik w/pun isinya mcm hampeh

Anonymous said...

bbrp kali insiden dipeluk minah saleh nih..:| "aku dinodai!"

tp mat/rauhan,
mmbawa diri..menangis kat batu bsr?? huhuhu... tetiba teringat lak kat sorang shbt kita tu :D

rauhunt said...

Aku pun pernah msa awal2 kt sini ..siap yg mengandung pun ada ..'jelas terasa'

Sape tu yg lari2 anak ke batu besar? Adakah Ma perempuan Melayu terakhir?

Unknown said...

Salam, lucu molek bahaso demo, kawe ssuko sapa guling2 neh!!!

Btw, demo ambik PhD course gapo ni? Engineering ko?

Wassalam...

rauhunt said...

Ahmad,

Salam. Trimo kasih singgoh ssini. Kalu nk suko sapa gguling tu kno prati sikit atah lata tu ado gapo ..lamo kae cemar abih baju.

Kawe buat phd bide Benthic Ecology & Ecosystem Function

Anonymous said...

mat/rauhan,
roommate ko? errr.. hahhaha, eh ke dia x pnh buat camtu?

Kamil L said...

haha...ko jgn ambik kesempatan plak pas nie mat :p
Biar betul, sampai nangis2....mesti kena basuh sungguh2 ngan supervisor lah tue..huhu....

Kamil L said...

betul ke jep? sapa jep? ada 2 org..yg mana satu yer? hehe.. macam drama swata plak.. :p

rauhunt said...

Jep & Kamil: Aku pun dah lupa drama tersebut ..tp yg penting mmg melankolik abih ..haha

Kamil: Tak smestinya kna basauh ngan sv laa ..tu sbb experiment tak jadi dan jgk too ambitious

Anonymous said...

Nie aku risau nie...aku nyer lab work yg aku buat 2 bulan yg lepas, sampai skrg masih tak berjaya lg..huhuhu.... rasa makin cuak dah aku skrg... (dengan muka yg berdebar2)..huhuhu...

mommy otai said...

GELAK GULING2..HAHHAAAA