22 June 2008

Melayu di St Andrews

Mari pakat join Facebook. Lupakan Friendster, Myspace bla bla ..

"Assalamualaikum ...dari Malaysia ke?" Tanya saya kepada satu keluarga.

"Ya. Kami baru sampai sini, jalan-jalan nak tengok kawasan padang golf (St Andrews Old Course). Sebelum sampai sini, kami dah ke London, Manchester dan Hull. Awak ni belajar kat sini ke?"

"Ya. Baru jugak la ..bulan April sampai sini". Saya jawab dengan penuh tertib dan toma'ninah

"Ore Klate ko ni??" Tanya salah seorang daripada mereka secara gurauan.

"Ho ..sayo ore Kelate jugok". Saya mula 'speaking'.

"Ore Kelate ni mano-mano buleh jupo", salah seorang daripada mereka kata.

Haha ..rasa tak percaya pulak bila jumpa keluarga Melayu kat Mermaris Kebab semalam. Ya lah, kat St Andrews ni ada 6 orang je Melayu.

18 comments:

Anonymous said...

hi..shaze ni..tak boring ke duduk sorg2?..kalau saya mesti homesick tahap gaban doh...

Anonymous said...

hi..shaze ni..tak boring ke duduk sorg2?..kalau saya mesti homesick tahap gaban doh...

Anonymous said...

hi..shaze ni..tak boring ke duduk sorg2?..kalau saya mesti homesick tahap gaban doh...

Anonymous said...

rauhunt....

qlate a.k.a kelantan is everywhere...

doh dpt ko tempahan e-bay and amazon mu dr "courier bergraduat Phd" tue????hehehe...

rauhunt said...

Shaze ..nganying moleks tuuu ..sapa 3 kali antar hihi. Kadae2 tu raso jugok boring tahap Nasri duk sore2 ni ..huhu. Kalu lah bini buleh mai sini jugok mesti best ..tp nok wak guano bukannyo bini tokleh mai sini tp bini pun takdok lagi ..kwang kwang kwang

rauhunt said...

Huda,

Ore Klate mmg hebat dan wujud di mana2 ..senang nak mintak tolong sebab mana2 pun buleh jumpa (hihi saje mewujudkan unsur kenegerian)

Courier tu sampai doh di Durham ..esok malam aku gi ambik. Wei ..mai la sini ..Kak Azna pon mai jalan2 sini.

Anonymous said...

hmm.. bakpo tak cari bini dulu sblm gi sano?..milih sgt teh...

Anonymous said...

shaze- hi, me again..hmm..tadi try tulis kt nota kaki tu..rupanye tokleh tulis pjg..so..saya nak jugak komen kt sini..actually pagi td saya terbukak je blog awak..baca hok depe ni jah..mlm ni tokleh tido..so surf la..tgh2 surf teringat kt blog awak ni..hmm..bile saya baca semua catatan awak tu..saya rasa sedih..tok tahu bakpo..rasa sayu..tho' org lain kata blog ni sgt ceria..saya rasa sebaliknya..again tok tahu bakpo..tulis la lagi..saya mmg suka membaca..

Anonymous said...

hmm.maybe sense of belonging antara ore kelate tuh kuat kot. :)

ngeh..ngeh...bini kawe maroh sokmo ko kawe,dio kato PC tuh bini no 2 kawe. so..demo jadikanlah PC demo tu bini no 1 demo lar awey weh.

oon said...

sungguhpun urg sitok kelaka kelantan, ku mok join juak boleh sik? oleh sebab ku sik pande kelaka kelantan, ku kelaka serawak jak la huhuhu. tapi nang benar la, urg kelantan sine2 pun ada, in fact banyak famili ku nikah ngan urg kelantan.

Anonymous said...

Proud to be a Kelantanese...But utterly the other statesman ain't be treated 'shite'...

P/s bilo nok updates mung punya travel ko northeast England??

rauhunt said...

Shaze,

Huhu ..jange pulok sedih baco blog ni.

Sebenarnya ..blog ni diwujudkan dengan kerjasama beberapa badan berkanun dengan tujuan untuk mewujudkan rasa riang dan gembira kepada sesiapa saja tanpa mengira warna kulit dan rupa.

rauhunt said...

Arejae,

Ore Klate ..sense gapo2 sesamo dio meme kuat.

Bini no.1?? Hmm buleh kot sementara hok no lain2 takdok lagi

rauhunt said...

Shahrul,

Tok paham sangat apa yg ko tulis tu. Mungkin Kamil buleh translate. Anyway ..ayat akhir kau tu mcm nk join kelantanese jugak ...muahahahah

rauhunt said...

Keyol,

hehe what a 'nice' euphemism.

Indeed, it's not important whether we're Kelantanese or Johorian or KLite or Terengganus (or just Terengganu??) since we're Muslim, have the same responsibility to be the second to none ummah.

seems to be more insaf (not pseudo-) after came back from northeast england though without attending usrah.

Anonymous said...

hehe..shah, takpe...biar dia tak faham...

"Ore Kelate ni mano-mano buleh jupo", salah seorang daripada mereka kata"

wah..kuatnyer semangat kekelantanan..haha...

benar gak, kekadang aku ge umah panjang pun ada org kelantan gak..hehe...

rauhunt said...

Udang Galah,

Ye ke tu org Kelantan? Sebab kadang2 ramai jugak yg bukan Kelantan tp boleh cakap Kelantan sebab kawan ramai ngan org Kelantan ..smpai lupa dialek sendiri.

Apa2 pun ..aku tak pelik kalau btul2 org Kelantan sbb natural abundance kami di segenap pelusuk Malaysia agak tinggi jugak

farah, s. said...

agree2! anak kelate mmg are everywhere.. esp oversea.. hak3..
kalau terjumpe org malaysia kt oversea, mesti rase happy. tp kt NZ ni, bukan semua org Malaysia leh senyum apatah lg nk tegur kalau selisih.. buat2 xnmpk ade la.. tp xsemua.. huhu